29.9.2016

Kesäloma-matka Puolaan :)

Moikka taas!
Pitkästä aikaa... Vaihteeksi ollu kiirettä ja ”kiirettä”.

Melkee joka ilta ”kirjoitan päässäni” blogia taikka jotain muuta tekstiä.
Kauheesti olis aina asiaa, sekä mielipiteitä yms. :D.

Alan kohta kertomaan kesäkuun alussa olleesta Puolan reissusta :). Toivottavasti muistan edes jotain reissusta.

Kesä on todellakin mennyt huomaamatta, en oo uinut edes koko kesänä. Paljon on tehty kesällä ja alkusyksystä. Oon ollut töissä, vapaalla, reissussa. Oon käynyt shoppailemassa, lenkkeillyt, nähnyt ystäviä, siivonnut, lukenut, hoitanu lemmikkejä yms. Kaikkee sellaista perushöttöö :D.

Mutta tosiaan kesän ”isoin” lomareissu oli tuo Puolan matka :).
Meitä lähti reissuun vähän isompi porukka eli minä, kummit, meidän ystävä sekä hänen kaksi lastaan.

Mie lähin bussilla Lahesta kohti Helsinkiä joissa näin tän meijä matkaporukan. Helsingistä mentiinkin Turkuun jossa oltiin hotellissa yksi yö. Eipä myö viittitty hotellissa istua paljonkaan, koska onhaa se vähä ahdasta+ oli kuuma ilma.

Pyörittiin kaupoissa, mie ostin itselleni cybershopista t-paidan ja kahet kuulokkeet.
Tollai paita:

Käytii burgerkingissä syömässä ja jotenkii hienosti onnistuin kaataa limsat pitki pöytii, hupsista. Onko niiin mua :D.

Yö nukuttii toki hotellissa ja aamulla hypättiin bussiin jolla mentiin Turun lentokentälle. Että mie inhoon turvatarkastuksia!! Ei siis ollut mitään ongelmaa, mutta silti mä inhoon niitä!
Sen takia en lähtenyt joskus 15-vuotiaana Espanjaan, koska en halunnu turvatarkastukseen vaikka mulla ei mitään salattavaa silleen olekaan.

Lennettiin taasen wizzairilla, lento meni ihan mukavasti.

Saavuttiin Gdanskiin, jossa odoteltiin bussia jonkin aikaa. Bussilla päästiin keskustaan.
Ensimmäinen asia jonka kuvasin Gdanskissa oli puolalainen pulu :D.

Löydettiin ihan hyvin meidän majoituspaikkaan. Kummit oli varanneet airbnbn kautta meille majoituksen. Oli ihan siisti paikka :).
Meillä vaan oli oviongelmia :D. Wc:n ovi oli jotenkin kiinni sillä tavalla, että ei kukaan saatu sitä auki... Sanottiin siitä tälle naiselle joka oli tuonut meille avaimet yms. Hän lupasi hommata jonkun huoltomiehen sinne. Myö lähdettiin kaupungille ja sillä välin kun pyörittiin siellä oli wc:n ovi käyty avaamassa, jollain sorkkaraudalla se oli avattu...

Alla muutama kuva meijän majapaikasta:

Ai nii ja tossa kerrostalossa jossa toi majapaikka oli niin oli menossa remontti. Kaamee meteli vaan kuului. Mua ei haitannut meteli, mutta mun mielestä pitäisi ilmoittaa majapaikan tiedoissa että kerrostalossa on menossa remontti.

Hurjaa se Puolan meno, kun tyypit on korkealla katolla ilman mitään turvavaljaita yms.

Ai nii joo, ennen ku me mihinkää majoituttiin niin käytiin syömässä sekä hieman kiertelemässä kauppoja... Kyllä se ruoka on vaa nii halpaa siellä.

Kierreltiin paaaljon kauppoi, tossa kuva meidän lähimmästä kauppakeskuksesta... Kauppakeskus madison.
 Kahvillaki käytii, omnonomnom :P

Illalla kun tultiin kämpille meille tuli toinen oviongelma. Ei päästy sisälle alaovesta. Kokeiltiin jokaista avainta jotka oltiin saatu. Melkeenpä jokainen meistä kokeili vuorotellen kaikki avaimet, jokaisee suuntaa... Painettii ovee ja vedettii ja kaikkea mahdollista. Ei aukee nii ei aukee.
Kummitäti laittoi viestiä majapaikan pitäjälle, että ei päästä sisään. Tuli aika nopeasti onneksi. Meillä oli kyllä oikeat avaimet, mutta meidän avaimet oli kopiot alkuperäisistä avaimista ja niissä kopioavaimissa oli jokin virhe että ne eivät toimineet. Saatiin sitten ne alkuperäiset avaimet käyttöön.
Siinä odotellessa otin muutamia kuvia meidän ”takapihasta”.

Gdanskissa oli jokin kulkukissojen paikka. En oikein tiedä minkälainen toimintatapa heillä on siellä, kissoille oli tarjolla suojaa ja niille tarjottiin myös ruokaa. Mutta ne kissat liikkui kuitenkin vapaana... Vaikee sanoo mikä siellä on toimintatapana. Toivon, että he leikkauttaisivat irtokissoja. Mutta tollai ihanuus oli pihalla paistattelemassa päivää :).

Toisena reissupäivänä myö mentiin eläintarhaan. Joo, joku oikeuttaeläimille tyyppi voi tulla tähän nyt vaahtoamaan kuinka väärin eläintarhat on yms.

Mä ymmärrän kyllä pointin tavallaan, enkä itsekään halua käydä sellaisissa eläintarhoissa joissa eläimillä on huonot olot, liian vähän tilaa, huonoa ruokaa, ei piilopaikkoja jne.
Mutta tää eläintarha johon mentiin, Oliwa zoo on mun mielestä mukava paikka :).
Eläimillä on mun nähdäkseni siellä hyvät olot, pääosin.
On monta tarhaa joissa ei huomaa edes, että on aidat.

Ainoastaan se minuu ihmetytti ja harmitti, että kilppareilla ja krokotiilieläimillä ei olleet mitenkään hyvät olot :(. Ensinnäkin krokotiilielukoilla oli aaaaivan liian pienet tilat ja toisekseen niillä ei ollut kunnon kylpymahdollisuutta.
Kilppareita taas oli useita samoissa terroissa, kilpparithan on pääosin erakkoja. Niitä voi pitää useampia jos on tarpeeksi tilaa. Näissä ei ollut :(.

Ja ne elefantit minuu säälitti myös, ei niiden paikka oo tollatteessa pienessä paikassa.
Joku tulee nyt sanoo, että minkään eläimen paikka ei ole eläintarhassa... ÄÄF!
Minuu ärsyttää kun mulla on aika monta näkökulmaa asioihin ja ne on myös keskenään ristiriidassa. Kauhean vaikea selittää mitä mieltä on asioista, jos on montaa mieltä.

Aloitetaan nyt siitä, että JOS mä voisin päättää niin ei olisi olemassa eläintarhoja vain ihmisten viihdykkeeksi. Olisi olemassa vain eläintarhoja eläintensuojelu tarkoitukseen.
Mä en sitä voi kuitenkaan yksinäni päättää.

Eläintarhoja on ollut ns. aina. Eipä ennen ole ajateltu eläimiä sillä tavalla kuin nykyään. Se on valitettavaa.
Onneksi nykyään on kehitytty paljon ja monissa eläintarhoissa eläimillä on asiat kuitenkin hyvin.

En hyväksy sitä, että luonnosta pyydystetään eläimiä ihmisten viihdykkeeksi. Suurinosa eläintarhojen eläimistä onkin syntynyt vankeudessa, ne eivät enää pärjäisi luonnossa.
Mihin ne kaikki eläintarhojen eläimet laitettaisiin jos eläintarhat lopetettaisiin?

Mutta kuten sanoin, voin ja haluankin käydä eläintarhoissa joissa eläimillä on hyvät olot. Joo-o, kaikkien eläinten kohdalla se ei toteudu tuollakaan mutta lähes kaikkien osalta kyllä.
Mää en nyt jaksa jauhaa enempää eläintarhojen ”tarpeellisuudesta”/eettisyydestä.
Jos joku nyt miun kaa haluu väitellä tai jotain nii antaa mennä :D. Väittelen, jos jaksan...

Kerron nyt kuitenki meidän päivästä eläintarhassa :).
Mentiin Oliwa zoohon ratikalla ja bussilla... Oli ihan älyttömän kuuma päivä.
Satuttiin paikalle just kun oli laamojen, alpakoiden,kamelien ja muidenki eläinten ruokinta menossa :). Tyypit tuli ihan lähelle aitaa syömään. Niistä sai hyviä kuvia kun olivat nii lähellä ja mutustelivat rehua :).

Tuossapa pari dromedaaria :). Piti miettii että mikä ihme tuon eläimen nimi on, kun vähä väsy (vaihteeks) ja aivot hakkaa tyhjää... Pyörittelin päässäni hetken kaikenmaailman sanoja mm. trubaduuria :D. Löytyhää se sana sieltä :D.

Tollai hauskan näköinen tirppaki oli elukkatarhassa :).
 Pöllöistä <3 piti tottakai ottaa kuva...

Apinoiden touhuja olis voinut seurailla vaikka kuinka pitkään :). On ne vaan nii ihanii <3
Eläintarhassa oli oranki, joka vuorotellen syljeskeli ihmisiä ja vuorotellen lähetti lentosuukkoja :D. Se oikein tähtäsi ihmisiä, ku räkäsi... Onnistu se osumaan jonkun pariskunnan vaunuissa olevaan vauvaan. Ei sais nauraa, mut silti nauratti :D.

Tottakai kaikki eläimet oli mielenkiintoisia :). Kuviahan mulla on ihan älyttömästi kaikist mistä vaa sai kuvan :D. Alla nyt muutamia...

Yllä aavikkokissa, niillä oli sisällä iso tila ja ulkona oli vielä isompi tarha niille :).

Alla seeprahiiriä, niilläkin oli älyttömän iso tila juosta :).
Meerkatit eli magnustit on kanssa yksiä mielenkiintoisimpia seurattavia tuolla :).
Käärmeet <3 Eipä tuolla montaa käärmettä ollut, mutta käärmeillä(kin) oli hyvät olot.
Siinä nyt sit niitä kilppareita... Ohaa ne söpöjä <3. Mutta kunn ei noin montaa sais pitää tossa tilassa. Se tila oli just ja just ehkä yhelle kilpparille :/.

Sammakkoo
Eläintarhan alueella hengailee muutama kissa irrallaan, kissat on aina niin ihania...

Koko päivähän siellä elukkatarhassa melkein vierähtikin. Käveltyä tuli ihan mukavan paljon. Syömässä käväistiin, mie ja kummit otettii ruoat biowaystä. Namnam. Enkä oikeastaa muista mitä myö tehtii illalla :D. Ei voi muistaa kaikkee, kun reissusta on jo sen verra aikaa

Miuu väsyttää ihan liikaa :(. Olis niin kiva kertoo lisääki matkasta, mutta just nyt ei vaan jaksa. Yritän, huom! YRITÄN kirjoittaa reissusta lisää lähipäivinä. Ei mulla pitäisi olla huomenna mitään menoa, jos vaikka huomenna sais jatkettua :). Kun on kirjoittanut reissusta niin pääsis kirjoittelemaan loppukesästä ja syksyn alustakin...