29.9.2015

Blaablaablaa

Mooi teille kaikille :).

Mun päässä soi Antti Tuiskun Blaablaablaa (en kuule sanaakaan) kappale :P.

Kohta olis syyskuukin lusittu. Rakastan tuota syksyistä ilmaa, just parasta lenkkeillä illalla kun on jo pimeää. Meen metsässä jossa ei oo edes katuvaloja :). Raikas ilma. En mie tiiä mikä siinä syksyssä on niin ihanaa. Etenkin syysilloissa. Mut ne vaan on niin ihania <3

Mulla oli 10.9 terapia taas... Ollaan terapiassa siinä pisteessä, että monesti käydään vaan kuulumisia läpi. Ei oo onneksi mitään kriisejä tai muuta, vaikka välillä pohdinkin kaikenlaista.
Mie kerroin siitä kuinka älysin, että miten paljosta olenkaan selvinnyt...
Tietty kaikki lapsuus yms. paskat, mutta lähinnä tarkoitin nyt ihan näitä viime vuosia. 
Pääsin yli mun navetta pelosta, onneksi!! Koska nyt se on just se mun juttu :).
Huomasin, että traktorilla ajaminen on kivaa ja ajan nykyään autollakin, eikä se pelota enää yhtään.
Ehkä noi kuulostaa pieniltä jutuilta, mutta mulle ne on yllättävän isoja juttuja. 
Oon kuulema vaatimaton... oon mie joo. Mun itsetunto on aika hassu... Toisaalta se on ihan onneton. Toisaalta taas aikasta hyvä, kun on mulla rohkeutta tehdä ja sanoa vaikka mitä.
Mutta kyllä omanarvontuntoani voisin kehittää.

Aika paljon on neljässä vuodessa tapahtunut ja olen muuttunut aika paljonkin, sisältä. Kohta on neljä vuotta terapiaa täynnä :). Onneksi löysin hyvän terapeutin, ainoa jolla edes kävin tutustumassa :D. On aika hieno fiilis, kun tajuaa miten on onnistunut muuttamaan suhtautumistaan asioihin, omia reaktioitaan, oppinut vähän tuntemaan itseään ja ehkä vähän arvostamaankin itseään ;). Oppinut käsittelemään tunteitaan...
Elämä on hassua.

Terapian jälkeen ravasin kaupungilla Lahessa. Ostin kisuille leluja ja Mimitykselle herkkuja :). 
Menin mun ystävän luo, katsomaan tietty ystävää ja sen uutta kämppää :). Oli hauskaa :P. Tän ystävän äitikin tuli käväisemään siinä ja silleen. Juotiin kahvia, naurettiin ja puhuttiin. 

Lauantaina en tainnu edes tehdä mitään ihmeellistä, mut sunnuntaina mie ajelin Padasjoen ABC-asemalle. Mun teki mieli vuohenjuustohampurilaista (taas). ABC-burgereissa oli kesän ajan ollut vuohenjuusto hampurilainen, mutta ei ollut enää :/. Ei se mitään, otin jonkun toisen hampparin :). Kun ABC-burgerista saa kaikki hampparit soijapihvillä. 
Kävin kaupassa Padasjoella ja ajelin Vääksyn majakkapavilijongille kahville ja munkille :P. Oli hieno sää.


Majakkapavilijongilta


Maanantaina 14.9 mulla alkoi se työnjohtoviikko. Stressasin sitä ihan järkyttävästi.
Tuntui, että on todella paljon tehtävää ja vastuuta. Olin aika ahdistunutkin jossain vaiheessa. Yritin toitottaa itselleni sitä,, että kyllä tää läpi menee että ei sillä oo väliä vaikka menis huonoimmalla numerolla läpi. 

Ai nii joo, mikä työnjohtoviikko? Elikkä siis navetassa työnjohtoviikko tarkoittaa sitä, että teen viikkosuunitelman. Viikkosuunitelmassa on jaettu, että kuka tekee minkäkin homman aamulla ja illalla. Lisäksi jos on jotain erikoista sillä viikolla niin se pitää ottaa huomioon.
Sen lisäksi mulle kuului sellaisia töitä jotka normaalisti tekee karjanhoitaja, kuten säilörehupaalin nostamista kattilaan, mattoruokkijan käyttöä, ruokakioskien täyttämistä, pihaton desifiointia, lypsykoneen öljyn lisäystä jne. Lisäksi miun piti osata seurata koneelta, että kaikki lehmät tuli lypsettyä ja vähän sitä maitomäärää, jos se tippuu liian paljon pitää huolestua. Samoin lehmien syömisten suhteen.
Piti mun osata ilmoittaa syntynyt eläin rekisteriin ja osata ilmoittaa välitykseen pari sonnivasikkaa. 
Kaikenlaista hommaa. 
Piti miun myös opastaa uudet navettaviikkolaiset keskiviikkona navetan töihin ja muutenkin neuvoa/opettaa heitä. Musta tuntui, että en osaa ollenkaan opettaa ja teen itse ihan typeriä virheitä koko ajan.

Ahdisti ihan järkyttävästi ja stressasi, kun tuntui että koko viikko meni pieleen... mutta eipä se mennytkään :). Sunnuntaina illalla oli arvostelu. Juteltiin opettajan ja navettatyöntekijän kanssa. Siinä arvostelulapussa on 4 kohtaa jotka arvioidaan. Sain yhdestä 3 ja kahdesta kohdasta 2. Neljäs numero tulee teoria tehtävistä myöhemmin. 

Minuu kehuttiin oma-aloitteisuudesta ja yleisesti ottaen siitä että hommat sujui hyvin ja näki, että tiesin mitä teen. Ope oli tosi mukava, kun se sanoi että "numerot on numeroita, mutta tää on henkinen voitto sulle itsellesi". :). Niinhän tuo on. Tarkoitti lähinnä traktorilla ajamista ja ylipäätään sitä, että pelkäsin ja inhosin navettahommia. 

Oli mulla työnjohtoviikolla kaikesta stressistä ja ahdistuksesta huolimatta kivaakin! 
Olen nähnyt poikimisia, mutta nyt pääsin itse hoitamaan vasikan ensihoidon. Eli mie otin siltä käsillä sikiökalvot pois hengitysteistä ja hieroin oljilla vasikkaa kuivemmaksi yms. 
Nii-in siitäkin mua kehuttiin, että tein itse ns. kaiken kun vasikka oli saatu ulos... Huolehdin sen vasikan ja hain mammalle melassivettä. Vähän myöhemmin kävin lypsämässä mammasta ternimaitoia ja juotin sen vasikalle. Oli se kyllä homma käsin lypsää se pari litraa :D. Vasikan nimeksi tuli Myrsky, kun hän syntyi silloin kun ulkona satoi paljon vettä ja ukkonenkin jyrähti pari kertaa. 
Tuossapa kuva Myrskystä. Ei tullut otettua tällä kertaa enempää kuvia lehmuista taikka vasikoista.


Lisäksi pääsin ekaa kertaa elämässäni klippaamaan/karvaamaan lehmiä... tai olenhan mie ekana vuonna tässä koulussa vähän karvannut, mutta nyt pääsin kunnollaan karvaamaan. Karvasin neljä lehmää. Se oli ihan älyttömän kivaa :D.

Ei siinä oikein muuta sillä viikolla tullut tehtyä kuin käytyä navetassa töissä, hoidettua omat eläimet ja oltua niillä muutamilla oppitunneilla. Olin yks päivä navetassa 12.5h putkeen hommissa. 
19.9 Iltamaisemaa navetan pihasta :)

Ai niin ja olihan mulla yksi ryhmä kierrätettävänä koululla, sattui olemaan sen opettajan ryhmä joka opetti mua silloin Ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa :). Oli mukavaa nähdä tätä opettajaa ja jutella. Oli kiva kierrättääkkin sitä ryhmää. 

Tiistaina 22.9 lähdin koulun jälkeen kummituksille <3.
Käytiin kaupoilla ja ystävän luona tuparikahveilla :).

Eipä siinä taasen kummempia, kuhan oltiin, katseltiin boksilta ohjelmaa pois jne. Katsottiin tiistaina ensimmäinen Vain elämää- jakso. Mitä siitä nyt sanoisi?
Antti Tuiskun sata salamaa oli kyllä ihan mahtava :). Soinu mulla päässä aika paljon. Anssi Kelan esitys kuulosti taas siltä, että se biisi on alunperinkin Anssin. Muiden esitykset ööh... Musta ne oli enemmänkin karaoke tyyliä kuin covereita. 

Oon kuunnellut lapsesta asti Anssi Kelaa ja Maija Vilkkumaata, jonkin verran myös Antti Tuiskua joskus 12 vuotiaana. Maija Vilkkumaata en oo kyllä varmaan 6 vuoteen kunnollaan kuunnellut ja kun aloin miettimään sen biisejä yms. Siellä on muutama hyvä, mutta loppujen lopuksi Maija kuulostaa lampaalta :D. 
Ei sillä, että mie ite osaisin laulaa. En todellakaan osaa laulaa, mutta kuitenkin. 
Anssi Kelaa mie oon taas viime aikoina seuraillut enemmänkin, kun hää laittaa facebookkiin niin paljon kaikkea kivaa. On Anssin mielipiteet yleisesti ottaenkin aina ollut hyviä. Eläimiin liittyen... näihin pakolaisiin liittyen taas ei, mutta yleisesti ottaen Anssi on mun mielestä hyvä ja hauska tyyppi. Plus en voi kuin ihailla sen taitoa säveltää, sanoittaa ja sovittaa o_O. Ihan yleisesti ottaen, sen omatkin kappaleet. Itsellä kun ei oo minkäänlaista hajua säveltämisestä taikka soittamisestakaan... saatika sovituksesta. Kirjoittaminen taas, luonnistuu silloin tällöin. Tai pitäisi sanoa, että luonnistui vuosia sitten. Ei enää luonnistu, ei :(.

Ai niin, mulla oli ihan normi tiistai :D.
Normi tiistai...
En mie oikeesti paljon mitään juonut :). Jokaista noista maistoin jonkin verran.
Keskiviikkona oltiin vakkarikahvilassa ja siellä taas näin paria ystävää<3<3

Torstaina mie lähdin Lahteen, kun mulla oli taasen terapia. Terapeutti kehui miut taas päästä jalkoihin. Oon kuulema avoin, rohkea, monitaitoinen, empaattinen jne. 
En mie ny tiiä... *huoh*. Ja ei, toi mun en mie nyt tiiä _ei_ ole sitä, että haluisin että mulle tullaan sanomaan, että "kyllähän sä olet" jne. Se _ei_ ole huomion taikka kehujen kerjäämistä, se on vain ihan aitoa epävarmuutta. En vaan pysty uskomaan, että olisin kaikkea tota... Totuutta en tiedä, mutta musta tuntuu siltä että en mie monitaitoinen ole vaikka kiinnostuksen kohteita on paljon.

Kävin Lahen vegaanikahvilassa kahvilla ja söin jonkun mansikka leivoksen. Oli hyvää. Kallistahan se on vegaanikahvilassa, mutta sen ymmärtää kun kuitenkin hyvä tavoite.

Kummisetä tuli Lahteen myös. Kävin kampaajalla. Sen jälkeen me käytiin Nastolassa pyörähtämässä. Karismassa myös ja mentiin sen jälkeen syömään Launeen Pizza Buffaan. Omnomnom. Hyvää oli :). 

Kun oltiin syöty mentiin Kärkkäiselle. Ostin sieltä vähän liikaa kaikkea... Kuulokkeet, onnistun rikkomaan aina kaikki kuulokkeet tyyliin kuukaudessa :D. Ennen kuin olin ostanut nää kuulokkeet niin entiset oli sekä osittain rikki ja sen lisäksi hävinneet. 
Ostin lautapelejä ja korttipelin, sukkia, puuvärikynät (jotka oli ihan huonot) ja aikuisten värityskirjan ainakin :). 
Mulla on kyllä niitä lasten värityskirjoja jossain tuolla kaapeissa, kun tykkään väritellä. Nyt oon värittänyt tuota aikuisten värityskirjaa :). 


Mie lähdin ajelemaan Vääksyyn torstai iltana. Perjantaina piti olla koulua ja meninkin koululle, mutta opettaja oli kipeenä joten eipä kauaa tarvinnut koululla olla. Kävin kotona nukkumassa pari tuntia ja lähdin taasen kummeille. 
Perjantaina mentiin taas vakiokahvilaan ja käytiin kaupoissa. Ostin itselleni uudet värikynät, ovat vähän paremman kuin ne edelliset :).

Lauantaille ei ollut sen kummempaa suunitelmaa, mutta lähdettiin extempore kummisedän kanssa Lahteen kahville (kummitäti oli töissä Lahdessa). Mentiin bussilla Lahteen. En edes muista milloin viimeksi olisin matkustanut bussissa... Mentiin Kärkkäiselle jonne kummitätikin tuli tai lähinnä odotti meitä.
Kierreltiin taas kärkkäistä. Mie ostin lähinnä herkkuja ja ostin hiuksiin vaalennusaineen. 

Mulla on nyt tälläi hiusten vaalennusprojekti menossa, että saan uutta väriä päähän. Kauan mä olinkin punapäänä :). Oon vaalentanut nyt kaks kertaa. Ekan kerran kun vaalensin niin eipä mun hiukset muuttuneet oikeastaan yhtään vaaleammiksi, mutta tokalla kerralla vaaleni jo vähän enemmän :). 


Tuollaiset miun hiukset on nyt. Ensimmäisessä kuvassa miun hiukset näyttää vähän pinkeiltä, mutta enemmän nää on oranssit kuin pinkit. Vielä 1-2 vaalennusta tehtävä... Vähän pelottaa, että hiukset menee ihan huonoon kuntoon mutta noo-o, kuhan päässä pysyvät :D. 

Mutta takaisin lauantaihin. Käytiin citymarketissa josta ostin nuudeleita ja kolme paria kenkiä. 

Menin lukemaan citymarketin ilmoitustaulua ja siellä oli sellainen mielenkiintoinen ilmoitus kuin "Annetaan 4-vuotias kilpikonnakuvioinen leikattu tyttökissa hyvään kotiin. Tulee toimeen koirien kanssa". Mietin ehkä 3 minuuttia, että soitanko vaiko en... 
Soitinhan mie ja samantien mentiin katsomaan kisua ja oltiinkohan me joku 5-10min siinä. Kyllähän se kisuli mun mukaan lähti. Mun 4-vuotias vauva <3 
Hänen nimensä on Knipi. Erittäin ihmisystävällinen kissa :). 

Täydellinen Lahden reissu. Lähdettiin Lahteen kahville ja tuun pois kolmen kenkäparin, nuudeleiden ja kissan kanssa. Ne kahvit jäi juomatta :D. 

Alla kuvia miun uudesta lapsosesta.
<3

Knipinen


Semmoinen tapaus... Liitu ja Meeri vielä sähisevät ja murisevat Knipille, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa :). Onneksi Knipi ei välitä sen kummemmin niin ei synny tappeluita. Hyvä kun Knipi liikkuu niin Liitu ja Meeri kyttää sitä...
Liitu<3

Kyttääjät <3

Meeritius <3
Ai niin katsottiinhan myö toki myös toinen vain elämää jakso. Kiva, kun kaikki esitetyt kappaleet oli alkuperäis kappaleita parempia... Vaikka enpä mie paljon ton JVG:n kappaleita tiedä, muutamia tiesin kyllä. 

Eilen eli maanantaina oli koulussa marsujen pesua :). Kivaa oli jälleen...
Mua huvittaa, kun luen tätä tekstiä. Kuinkakohan monta kertaa oon kirjoittanut, että kivaa, hauskaa, ihanaa ja montakohan hymiötä oon käyttänyt? Ihan kuin elämä olis pelkkää ruusuilla tanssimista. Eipä se sitä ole, mutta ilmeisesti mulla menee tällä hetkellä kuitenkin aikasta hyvin :). 

Tänään ei varsinaisesti ollut koulua, mutta menin silti kouluun tekemään sitä työnjohtoviikon tehtävänippua. Oon saanut siitä jonkun ahdistuksen nyt päälle... Onneksi saan apuja sen tekoon, torstaina taas tekemään sitä vihkoa :). 
Olin aamulla ja päivällä jotenkin todella ahdistunut. Mut sain kuitenkin luettua ensi maanantaina olevaan jyrsijä kokeeseen. Nukuin pari tuntia jonka jälkeen oli parempi olo. Putsasin kotiloiden terran, kotilot pääsi kylpyyn ja suihkuun, sen jälkeen öljysin ne. 
Ai niin, ostin kotiloiden terraan tekokasveja. On se vähän paremman näköinen nyt.


Huomenna kierrätän koulussa yhden ryhmän ja sen jälkeen on raksaa. Kunpa saisin sen mun pupunkopin valmiiks niin päästäisiin siitäkin.

Mun tavallani tekisi mieli kirjoittaa mitä mieltä mä olen noista pakolaisista. Turvapaikanhakijoitahan ne oikeasti on. Oon itse erittäin kyllästynyt siihen, että kaikkialta tulee vaan maahanmuutto/pakolaisuutisia niin siksi ajattelin, että en kirjoittaisi tästä ollenkaan. Mutta kirjoitan nyt kuitenkin lyhyesti. Olen vastaan näitä pakolaisia, hyvin paljon vastaan. Monestakin syystä. Ehkä oon rasisti, voivoi. Heti kun sanoo vähänkin jotain kriittistä niin olet rasisti. 
Anyway sanotaan myös, että me jotka ollaan vastaan ollaan vaan peloissamme. Tiedättekö mitä, se on ihan totta! 
En lähtisi itse mistään hinnasta yksin tai millään tyttöporukalla kävelemään vastaanottokeskusten läheisyyteen. 
Vituttaa, kun isänkin lähelle mahdollisesti tulee näitä "pakolaisia" *huoh*. Eipä uskalla sielläkään rauhassa ulkoiluttaa koiria. Pakko hommata turvasumute ja etsiä jostain toi avaimenperä mistä lähtee aivan järkyttävä ääni. 
Mulla olisi myös paljon järkevämpiäkin syitä miksi vastustan maahanmuuttoa, mutta jätän tän nyt vaan tähän.

Lähden lenkille toistaiseksi suht turvalliseen Vääksyyn nauttimaan syksyillasta. Hyvää syksyä kaikille <3

P.S päässä soi edelleen se Antti Tuiskun Blaablaablaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti