11.4.2013

Navetta hommia :)

Tässä sitä istutaan koulun koneella kirjoittamassa.

Eilen olin aivan paniikissa ja ahdistusta olis riittänyt vaikka muille jakaa. Ravasin kotona ympäriinsä ja yritin rauhoittua. Mua vaan ahdisti niin paljon koko navettaviikolle lähtö. Yök. Mä inhoan ahdistusta!! Olisin vain halunnut paeta. Lukittautua kotiin neljän seinän sisään tai hypätä vaikka bussiin, matkustaa jonnekkin kauas pois. Oli mulla myös itsetuhoisia ajatuksia, mutta tiedän että jos ne toteuttaa se ei todellakaan hyödytä ketään. Kaikista vähiten mua itseäni. Hoin päässäni "Sä selviät, sä oot rohkee, sitkee ja vahva. Sä selviät. Tää on vain tunne, tää menee ohi..."
Yritin keskittyä hengitykseen ja kaivella väkisin positiivisia asioita elämästäni.

Lähdin kuitenkin koululle. Mä haluan eläintenhoitajaksi ja kyllä mä opintoni suoritan! Mä olin sopinut navettaviikon tälle viikolle joten mentävä on. Sitä paitsi joskus on pakko tehdä niitä inohttavia/ahdistavia asioita. Ja hei se on yks viikko, eiks se nyt mee melkein miten päin tahansa?

Pääsin koululle, josta suuntasin navettaan. Navettaan mennessäkin ahdisti. Mutta sitten, kun pääsi aloittamaan hommat se ahdistus alkoi pikku hiljaa pienentyä, pienentyä ja lopulta se oli täysin olematon. Loppujen lopuksi eilinen meni todella hyvin navetassa :).

Ensin hoidin nuorenkarjan puolen. Annoin väkirehut ja siivosin karsinat. Kuivitin turpeella karsinoita. Sitten olikin tauko. Kävin juomassa vettä ja täyttämässä viikonlopulle lapun, jolla saan sitten "eväät" viikonlopuksi tänne koulun asuntolaan.
Tauon jälkeen laitettiinkin maitohuone kuntoon ja lypsyasema kuntoon. Sitten leidit (=lehmät) lypsyasemalle ja lypsämään. Muistin kaikki vaiheet ulkoa ja muutenkin aika iisi homma loppujen lopuksi tuo lypsy. Mietin, että ihan turhaan panikoin!! Kyl se meni hyvin ja mä jopa muistin lähes ulkoa miten tulpataan :). Halusin tulpata itse niin se oli kyl kivaa.
Lehmät on kyl ihan sulosia :). Ja kuten eräs ystäväni sanookin "katso lehmää silmiin". Kun niitä katsoo silmiin niin eihän sitä voi olla sulamatta...
Ihan hiljattain on syntynyt koululle taasen vasikka, ihuna. Kohta hän siirtyy "tuttisanko" ruokintaan, elikkä pääsee taas lämmittelemään maitoja.

Navetan jälkeen menin sitten koulun asuntolalle ja majottauduin koiran kanssa kunnolla. Mulla ei oo peittoa :(. Aattelin, että olis voinut asuntolasta löytyä... Noh mut pärjään pussilakanalla ja mun viltillä :). Vaatetta kyllä löytyy jos on tarve ja onhan koira mun vieressä patterina lämmittäjänä. 

Käveltiin koiran kanssa sellainen tunnin lenkki eilen ja sitten meninkin nukkumaan.

Ei oikein nukuttanut, joten nousin jo 4 aikoihin ylös ja lähdin lenkille. Aloin piirtämään aamusta pitkästä aikaa :).

Sitten kello 6.00 aamunavettaan. Meitä on siellä nyt vain 2 opiskelijaa joten vähän tehdään eri tavalla kuin normisti tehtäisiin. Mentiin molemmat lypsyasemalle maitohuoneen laiton jälkeen ja aloitettiin aamulypsy. Sitten mä hoidin nuorkarjan puolta vähän aikaa, kun toinen hoiti aseman pesun.

Lähdin navetasta kiireellä asuntolaan, käväisin suihkussa ja sitten koulun ruokalasta jugurtti ja kahvi mukaan. Tein tämän kaiken 15 minuutissa :D. Suuntasin matikan tunnille, mutta koko muu ryhmä oli tehnyt katoamistempun.. Joten tuntia ei pidetty. 

Oon vaan niin iloinen siitä, että selvisin tosta navetta jutusta ja muutenkin. Kyl tästä viikosta varmaan tulee aikasta hyvä :). On vapaata ja hommia, sillee sopivassa suhteessa. Saa olla maalla :). Hih.

On tullut otettua pari kuvaa meijän koulun ammuista, mut laittelen niitä myöhemmin kun en viitsi koulun koneelle omia kuviani ladata...

Paljon keväisiä päiviä<3 Kyllä se kesä tulee, uskotaan siihen :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti